luni, 25 mai 2020

Epava nimănui

   Întâmplător sau nu, în ultimii ani, de fiecare dată când am mers la mare, am ajuns și la Costinești, o destinație ce odinioară era cunoscută drept „Stațiunea Tineretului”.
   Încă de cum am ajuns prima dată acolo, mi-am dorit să văd epava și trebuie să marturisesc că am avut  o trăire asemănătoare cu cea pe care am avut-o atunci când am văzut pentru prima dată marea, pe vremea copilăriei.
    De la an la an am încercat să aflu cât mai multe lucruri despre Evangelia - probabil cel mai cunoscut simbol al litoralului românesc, atât din articole de pe net, cât și de la localnici.
Totodată am încercat să o pun cât mai bine în valoare prin fotografiile matinale realizate pe parcursul vacanțelor petrecute pe litoralul românesc.
    Cu toate că este în fiecare an o atracție pentru turiști, cu toate că are o poveste foarte interesantă, statul român nu face nimic cu această epavă, lăsând-o în „grija” mării și a hoților de fier vechi.
Având în vedere faptul că eșuarea Evangeliei nu a fost o tragedie (dacă e să ne luăm după împrejurările în care s-a produs) ci mai degrabă un accident (intenționat sau nu), pot spune că tragedia navei cu origini irlandeze (după unii aceleași cu ale Titanicului) a urmat abia după eșuarea și abandonarea sa în extremitatea nordică a viitoarei Stațiuni a Tineretului.
În 2018 s-a împlinit o jumătate de secol de la incidentul în urmă căruia Evangelia a rămas înțepenită definitiv aproape de țărmul stâncos din Golful Francezului și, în tot acest timp, autoritățile române, care au intrat în posesia navei în urma abandonării sale de către echipaj și proprietari, nu au făcut nimic ca să o pună în valoare ca o veritabilă atracție turistică.
   S-au țesut multe legende de-a lungul timpului, atât despre împrejurările eșuării, cât și despre întâmplările de după acest episod, iar una dintre cele mai uluitoare mi s-a părut cea legată de torpilarea epavei, după unii la Revoluție, după alții cu ceva ani înainte.
Torpilată sau nu, Evangelia rămâne în continuare „în picioare”, deși intemperiile și mai ales nepăsarea autorităților locale și naționale au făcut ca acest simbol să fie pe punctul de a ajunge doar un morman de fiare pe care doar cormoranii mai au curaj să zăbovească.
    Nu știu dacă în acest moment se mai poate face ceva cu această navă, însă știu sigur că ea va rămâne în inimile și în fotografiile multora dintre noi, ca un punct de referință pentru multe amintiri frumoase de la malul mării.
    Câteva dintre cele mai dragi fotografii cu Evangelia (ultimele chiar de anul trecut) le regăsiți mai jos.

Niciun comentariu: